نویسنده : علی اکبر داراب کلایی
اصول پایداری جامعه اسلامی :
1- اصل پذیرش ولایت دینی
2- اصل استمراری ولایت دینی
3- اصل تولی و تبری
4- اصل مرزبندی دینی
5- اصل تعبد به ولایت و عدم تحمیل به رهبری
شرح مطالب:
1- اصل پذیرش ولایت دینی :
1- در قرآن بعد از اطلاعت و پذیرش ولایت الهی اطلاعت و پذیرش ولایت رسول خدا(ص) سفارش و امر است.
2- شرط پذیرش ولایت رسول خدا(ص)عصمت و احکام الهی است.
3- پذیرش ولایت رسول خدا(ص) منصوبی از جانب خداوند است نه از جانب مردم .
4- ولایت و سرپرستی نظام اسلامی یک اصل و ضرورت است برای اینکه جامعه دچار فتنه و انحراف در مسر هدایت نشود .
2- اصل استمراری ولایت دینی :
1- ولایت و سرپرستی ائمه(ع) استمرار و ادامه ولایت رسول خدا(ص) است .
2- همانگونه که ولایت پذیری از حضرت موسی(ع) لازم و ضروری بود ولایت پذیری از حضرت هارون جانشین پیامبر قبل نیز واجب و ضروری است در نتیجه پذیرش ولایت رسول خدا (ص) ادامه آن پذیرش ولایت حضرت علی(ع)و سپس امامان بعد آن بوده است.
3- دلیل اصلی انحراف و جهالت مردم بعد از رسول خدا (ص) دوری از امامت و ولایت منصوبی خداوند بود .
4- زمینه اصلی واقعه عاشورا جهالت و دوری مردم از امامت و علاقمندی به خلافت و افراد منصوب و شورایی بوده است.
5- پذیرش ولایت ائمه(ع) با هدف رشد انسانی در مسر خدا پرستی است نه هوای نفسانی و نه پذیرش ولایت افراد جاهل و نادان .
6- عمود خیمه دین و اسلام جامعه اسلامی دینی برپایه ولایت و ولایت پذیری است .
7- مخالفین ائمه (ع) هم خواص اسلام بودند و هم عوام و ویژگی مشترک آنها عبارت بود :
1) دنیا پرستی 2) تجمل دنیا 3) دوری از معارف اهل بیت 4) پیروی از طاغوت و خلفای انتخابی عده ای از خواص 5)فریب و نیرنگ بازی 6)ریاست و مقام طلبی
3- اصل تولی و تبری
ائمه (ع) دارای سه مقام داشتن :
الف – مقام مرجعیت دینی و ولایت دینی
ب- مقام ولایت قضائی
ج- مقام ولایت سیاسی و اجتماعی
1- تولی یعنی دوست داشتن ولایت ائمه هدی (ع) و تیرمن یعنی دشمن نپذیرفتن دشمنان ائمه هدی(ع)
2- پذیرفتن تولی و تبری یعنی الگو قراردادن گفتار و رفتار پیروان در مسائل دینی سیاسی و اجتماعی در چنین شرائطی یک ولایت مدار از قرارگرفتن در مسائل انحرافی و فتنه ایمن می شود به استناد ولایت رسول خدا(ص)که فرمود : الاان مثل اهل بیتی فیکم مثل سفینة نوح من قومه من رکبها نجاو من تخلف عنهاغرق (بحار ج27 ص112)- مثل اهل بیت من در میان شما مانند کشتی حضرت نوح(ع) در قومش می باشد هرکس در آن بنشیند نجات یابد و هرکه از آن تخلف کند غرق می شود .
3- در مبانی شیعه تولی و تبری شرط اساسی پذیرش اعمال صالحه است و عدم پذیرش این دو محور ولایت پذیری در تولی و تبری یعنی اینکه هیچ عملی را در دنیا انجام نداده است.
4- حمایت و دوستی و مهرورزی با دوستان ائمه(ع) به منزله دوستی و ارادت با خود ائمه(ع)است و حمایت نکردن و نپذیرفتن دشمنان ائمه(ع) در واقع قرارنگرفتن در برابر دستورات ائمه(ع) است.
5- حب و بغض جز عقائد جدانشدنی در فرهنگ اسلام است.
6- حب و بغض موجب رشد و تکامل معنوی مومن و می شود مومن با محبوب خود همیشه همراه است و با محبوب خود محشور می شود به استناد روایت از حضرت علی(ع): هرکس مارادوست داشته باشد با ما محشور می شود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خدا او را با آن محشور می کند. امالی صدوق ص220
7- آثار و برکات حب و بغض فراروان است یکی از برکات حب و بغض فراوان است یکی ازبرکات آن اتحاد است اتحاد موجب انسجام اجتماعی و سیاسی و دینی می شود و دشمنان امکان نفوذ و غلبه بر آنها را پیدا نخواهد کرد .
8- معیار اصلی در حب و بغض ایمان است و ایمان یعنی اعتقاد قلبی به خداوند و ولایت رسول خدا و ائمه هدی(ع)است.
4- اصل مرزبندی دینی :
1-از صدر اسلام تاکنون هم ریزش بوده است و هم رویش افراد دارای شاخص های مهم مبارزه در کنار سپاه اسلام و بزرگان دین بودند اما متاسفانه ریزش پیدا کردند و از مسیر حق خارج شدند .
2-از ویژگی های حکومت الهی و دینی این است که افراد در درجات مختلف مورد امتحان و آزمایش قرار می گیرند نیرو های انقلابی و بزرگ و با سابقه بودنه و هستند که به اصول و ارزشهای دینی پایبند بودند اما برحسب شرایط زندگی و اجتماعی دچار چالش بی بصیرتی شد در نتیجه مرزبندی بین خودی و غیر خودی به دو دسته تقسیم می شوند.
3- خداوند در قرآن سوره آل عمران آیه 154 می فرماید : هدف پالایش دل ها و قلوب مومنان از آزمون های سخت بهره می گیریم.
براساس این قوانین الهی مومنان انقلابی با ابزار آزمون و امتحان از آنها برای پالایش انسانی استفاده می شود .
4- در مبانی دینی آیات و روایات و قوه عقل همواره به جدایی سره از ناسره ، به سمت دشمن و حق از باطل و صالح از ناصالح حکم می کند و از دیدگاه عقل دفع محتمل واجب است و مخلوط شدن دوست و دشمن بسیار خطرناک و موجب تهدید در حکومت ولایی و دینی می شود و این دفع ضرر باعث حفظ انسجام و حفظ ارزشها می شود .
5- در یک تقسیم بندی مردم را به پنج دسته تقسیم می شوند
1) خودی 2) طرفداران خودی 3) غیرخودی های فعال 4)غیرخودی های غیر فعال 5)افراد و مردم بی تفاوت
6- عوامل پایداری خودی ها عبارتند از:
1)مهربانی به همدیگر 2) وحدت 3) شناخت دوست و دشمن 4) ارتباط با همدیگر 5) ترویج فرهنگ خودی 6) تطهیر مجومه خودی ها
7) حضور در تمام صحنه های اجتماعی دینی و سیاسی 8)حذف و عدم بکارگیری غیرخودی در نظام ولایی 9) مبارزه با دشمنان خودی ها
10)استقامت در برابر سختی و مشکلات جامعه ولایی خودی
7- اهداف غیر خودی ها عبارتند از:
1) بی اعتنایی به نظام ولایی و اسلام ناب محمدی(ص) 2)ولایت گریزی 3) مخالف با ترویج ارزشهای دینی و اسلام ولایی
4) پیروی از فرهنگ بیگانگان و دشمنان 5)جنگ و بغض غیر الهی دارند.
5- اصل تعبد به ولایت و عدم تحمیل بر ولایت :
1- شعار همه انبیاء الهی کلمه لا اله الا الله بوده و است ، اگر خداوند به رسول خودش و سپس بر امام بعد از رسول خود و سپس در شرایط کنونی دوره غیبت کبری ولایت داده است هیچ کسی حق تخطی از ولایت را ندارد و مدار زندگی و تلاش خود را باید بر محور ولایت تنظیم کنند .
2- در پذیرش ولایت و تعبد به ولایت همه باید اهل اطاعت باشند و کسی حق ندارد نظر نفسانی و حزبی و گروهی خودش را بر ولی و رهبر تحمیل کند .
3- در روایات ایستادن در مقابل ولی در واقع اعلان جنگ با خداوند است و مصداق این اعلان جنگ اینکه دور شدن در برابر فرامین ولی و رهبر دینی اسرار بر عقائد و نظرات خود تحمیل اندیشه خود بر ولی و رهبر و...
4- زمینه های پیدایش تحمیل بر آرای و نظرات ولی و رهبر عبارتند :
1) هوای نفسانی 2) حفظ قدرت و مقام 3) ایجاد تفکر سکولار در اداره جامعه اسلامی 4) خود محوری و خود آرایی
5- طعم ورزی به کسب مال بیشتر در پناه کسب شهرت موجب تحمیل بر ولی می شود مثل جریان حکمیت در زمان ولایت حضرت علی(ع) که بر آن حضرت تحمیل کردند .
نتیجه گیری:
1- پذیرش ولایت رسول خدا(ص) برای رشد و تکامل بشر است و رسول خدا(ص) جامعه را از انحراف و بت پرستی نجات داد و زمینه پیروی مردم از امام معصوم بعد از خودش را فراهم و ابلاغ کرد .
2- همان گونه که پذیرش ولایت رسول خدا (ص) یک اصل بندگی است ولایت امام معصوم نیز شرط پذیرش دینداری و ایمان مومی است .
3- مخالفین صدر اسلام در باب ولایت افرادی مثل معاویه و عمرو عاص و برخی از خواص جاهل و نادان و دنیاپرست با ابزار:
1)دین زدایی 2) ولایت زدایی 3)قدرت زدایی،دین اسلام را استحاله کرد در نتیجه واقعه عاشورا اتفاق افتاد.
4- دشمنان ولایت و رهبری تلاش می کنند با استفاده از جنگ روانی و معرفی دروغین اسلام جامعه را به پوچی و سقوط و وابستگی به ولایت افراد نالایق سوق دهند و با فریبکاری خود مردم را در جهل و نادانی حفظ کنند .
5- نر افزار قوی و ارزشمند ولایت رسول خدا (ص) دو رکن داشت:
1) رهبری مطلوب که منصوب الهی باشد
2) قانون مطلوب این هم از جانب خداوند وضع و ابلاغ شده است .
6- بعد از رسول خدا (ص) مردم و خواص اشتباه کردن و به سه دسته تقسیم شدن:
1)عده ای بر محور امیر حرکت کردند.
2) عده ای در برابر امیر قرار گرفتن .
3) عده ای زمینه جهالت مردم را فراهم کردن و فتوا دینی می دادن مثل ابوموسی اشعری، زیدبن ثابت، و عبدالرحمن بن اوف و اسامة بن زید
7- امروز در دوره غیبت کبری امام زمان (عج) و دوره ولایت عام و ولایت فقیه در انقلاب اسلامی به سر می بریم بعد از رحلت حضرت امام(ره) اطاعت و پذیرش ولایت مقام معظم رهبری بر همگان لازم است و همه باید بر محور دینی ولایت قرار بگیریم تا بر قله های بلند پیروزی و گسترش آرمان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط دنیا قرار بگیریم .
8- علت دشمنی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و همراهی عده ای از افراد جاهل و نادان بخاطر این است که مردم مومن و ولایت مدار بر پیروی از ولایت و رهبری معتقد و تا زمانی که این تفکر حاکم باشد دشمنان هرگز به اهداف شوم خود نمی رسند .
:: موضوعات مرتبط:
متن سخنرانی استاد ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1556
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2